Menu
Log in

Graduate and Postdoctoral Development Programs: Toward a National Strategy

As the issue of career-readiness becomes integral to the graduate education and postdoctoral processes, graduate and postdoctoral development providers in research institutions are highlighting the importance of sharing and collaborating across the sector in order to bridge the skills gap between alumni and employers. This project fills the need for a nationwide approach to maximize the potential of Canadian graduates.

To explore the range of efforts and offerings across the country, a detailed survey was developed and circulated with the University of Toronto's Research Ethics Board approval. This project works toward a national strategy by:

  • Facilitating data collection and distribution that is meaningful, informative, and fully captures institutional strengths and areas for improvement
  • Supporting industry leaders benchmark best practices and innovation by obtaining a comprehensive view of graduate and postdoctoral development programs across Canada

We are delighted to share our findings from the Canadian Association of Graduate Studies (CAGS) and Graduate and Postdoctoral Development Network (GPDN) survey of graduate and postdoctoral development programs (GPDP).

The core of this effort is a navigable and living spreadsheet of GPDPs at institutions across the country. Students and postdocs can review this spreadsheet to learn more about programs at their current or prospective institution, and also to advocate for GPDPs or components of GPDPs that they feel would be beneficial (students and postdocs might also want to read a short summary of tips derived from this project in the Responsibilities May Include article series on University Affairs). GPDP practitioners and academic administrators can use the spreadsheet to compare activities and assessment methods with peer institutions nationally.

The spreadsheet is a living document – if institutions need to add or update their responses, they can reach out to the project team with the details of their request.

Access the online folders with the spreadsheet, report, appendices, infographic, and the 2017 reports

Access the spreadsheet

Access the report

Access the survey questions

Access the list of GPDP program offerings by institution and level

Access the infographic / project description

Access 2017 Phase I

Access 2017 Phase II

We are grateful for the support of all our sponsors, including:

Canadian Institutes of Health Research

Natural Sciences and Engineering Research Council

Social Sciences and Humanities Research Council

Mitacs

Programmes de perfectionnement aux études supérieures et postdoctorales : Cap sur une stratégie nationale

Alors que la question de la préparation à la carrière fait partie intégrante des processus de formation des diplômé·e·s et d’enseignement postdoctoral, les prestataires de développement des cycles supérieurs et postdoctoraux dans les établissements de recherche soulignent l’importance du partage et de la collaboration dans l’ensemble du secteur afin de combler le fossé des compétences entre les ancien·ne·s et les employeurs. Ce projet répond à la nécessité d’adopter une approche nationale pour maximiser le potentiel des diplômé·e·s canadien·ne·s.

Pour explorer la gamme des efforts et des offres à travers le pays, une enquête détaillée a été élaborée et envoyée au comité d’éthique de la recherche de l’Université de Toronto. Ce projet vise une stratégie nationale en:

  • Facilitant la collecte et la distribution de données significatives, informatives et qui saisissent pleinement les forces institutionnelles et les domaines à améliorer
  • Soutenant les chefs de file de l’industrie en matière de référence en matière de pratiques exemplaires et d’innovation en obtenant une vue complète des programmes de développement des cycles supérieurs et postdoctoraux à travers le Canada

Nous avons le plaisir de partager avec vous nos conclusions du sondage de l’Association canadienne pour les études supérieures (ACES) et le Réseau pour le perfectionnement aux études supérieures et postdoctorales (RPESP) sur les programmes de perfectionnement aux études supérieures et postdoctorales (PPESP).

Le cœur de cette initiative est un tableur consultable et évolutif des PPESP offerts dans les établissements à travers le pays. Les étudiant·e·s et les postdoctorant·e·s peuvent examiner ce tableur pour en savoir plus sur les programmes offerts à l’établissement qu’ils fréquentent ou qu’ils pourraient fréquenter, et pour promouvoir des PPESP ou des composantes des PPESP qui pourraient être utiles à leur avis. Les étudiant·e·s et les postdoctorant·e·s pourraient également vouloir lire un court résumé des conseils qui découlent de ce projet dans la série d’articles Responsibilities May Include sur Affaires universitaires. Les formateur·rice·s des PPESP et les administrations des universités peuvent utiliser le tableur pour comparer des activités et des méthodes d’évaluation avec d’autres établissements au pays.

Le tableur est un document évolutif, si les établissements doivent ajouter ou mettre à jour leurs réponses, ils peuvent communiquer avec l’équipe du projet pour formuler leur demande.

Accéder aux dossiers en ligne contenant le tableur, le rapport, les annexes, l’infographie et les rapports de 2017

Accéder au tableur

Accéder au rapport

Accéder aux questions de l’enquête

Accéder à la liste des PPESP par établissement et par niveau

Accéder à la Phase 1 2017

Accéder à la Phase 2 2017

Nous remercions tous nos commanditaires pour leur soutien, notamment:

Instituts de recherche en santé du Canada

Conseil de recherches en sciences naturelles et en génie du Canada

Conseil de recherches en sciences humaines

Mitacs



REACH OUT

Join Us

Contact

Graduate and Postdoctoral Development Network | Le Réseau pour le Perfectionnement aux Études Supérieures et Postdoctorales

Powered by Wild Apricot Membership Software